Om op de juiste manier feedback te geven is het belangrijk om eerst stil te staan bij wat je wilt bereiken met de feedback. Het doel van feedback geven kan bijvoorbeeld zijn dat je de relatie met een collega wilt verbeteren, om zo beter te kunnen samenwerken. Met positieve feedback spoor je collega’s aan om door te gaan met hun goede prestaties en gedrag. Met negatieve feedback hoop je meestal het gedrag en/of de handelswijze van de ander te beïnvloeden.

Anneke Kersten is specialist in het geven van feedback. Als coach van ‘Werk weer leuk’, geeft ze webinars aan verpleegkundigen, managers en bestuurders in de zorg. Ze legt uit dat feedback allereerst geen kritiek is en moet zijn. “Feedback is onmisbaar voor een effectieve samenwerking. Mensen zijn verschillend. Ze voelen, denken en doen anders. Door feedback te bespreken worden verschillen zichtbaar.”

Te lang wachten met feedback geven

Kersten merkt dat veel mensen het moeilijk vinden om feedback te geven en te krijgen. “De grootste oorzaak hiervan is dat we vaak te lang wachten, waardoor we in kritiek vervallen. Daar bedoel ik mee dat de mug langzaam een olifant wordt. Door te wachten wordt je hoofd een soort snelkookpan. Pas je als je iets zegt, zakt het water en wordt het weer rustig in je hoofd.”

De feedback-coach vult aan dat naast het te laat geven van feedback, ook het niet willen ‘verpesten’ van de sfeer een veelgenoemde oorzaak is van het niet of te laat geven van feedback. “Geen feedback geven remt de oplossing van meningsverschillen en tegenstellingen. Het leidt tot frictie en spanning en stoort bijna altijd de samenwerking. Bovendien vertraagt het verandering en ontwikkeling van gedrag en leidt het tot onverschilligheid en apathie bij mensen, terwijl de samenwerking veel zuiverder blijft door het te bespreken. Een team is pas een echt goed team wanneer alles bespreekbaar is.”

Complimenten geven

Kersten benadrukt dat feedback ook positief kan zijn. “Vaak focussen we ons op wat er niet goed gaat. Maar juist als je iemands sterke punten ziet, kun je ontwikkeling stimuleren. Iemand oprecht bedanken of een compliment geven is heel krachtig. En dat komt jullie samenwerking en die binnen het team alleen maar ten goede.”

Er zijn volgens Kersten zes regels die je vooraf moet doornemen om te weten of je klaar bent om feedback te geven:

  1. Ga naast iemand zitten in plaats van tegenover diegene
  2. Leg het probleem voor jou en je collega neer in plaats van tussen jullie in
  3. Je moet bereid zijn om te luisteren en te accepteren dat je het misschien verkeerd ziet
  4. Je kunt de ander aanspreken zonder een gevoel van schuld te geven
  5. Je wilt de verantwoordelijkheid nemen voor jouw eigen aandeel in het geheel
  6. Je stelt jezelf kwetsbaar op

Juiste volgorde

Ben je klaar om feedback te geven? Begin dan altijd met iets positiefs. Als dat gelukt is, beschrijf dan concreet het gedrag waarop jouw feedback is gebaseerd. Ga er niet direct vol in, maar doseer je feedback. Vertel ook wat het met jou doet en doe zelf al een suggestie voor verbetering.

Uiteraard moet je daarna ook vragen om een reactie. Zorg hierbij dat je de ander de tijd geeft om te reageren. Daarna is het tijd om concrete afspraken te maken. Doe dit altijd, zodat je niet in oude patronen valt. Met afspraken waar je samen achterstaat, heb je een goede en eerlijke houvast in de toekomst.

Vond je dit artikel interessant? In het webinar van Anneke Kersten over feedback geven gaat de feedback-coach nog dieper in op het belang van feedback geven. Bovendien geeft ze je tien extra tips om nog zelfverzekerder feedback te geven.