Bij de opleiding Verpleegkundig Specialist GGZ bij Arkin begon Elfi Rookhuizen (foto boven) zeven jaar geleden met drie studenten. Inmiddels zijn er veertig verpleegkundig specialisten werkzaam. Ruim twintig zorgprofessionals zijn tegelijkertijd bezig met de masteropleiding tot verpleegkundig specialist. “Het wordt steeds belangrijker om goede verpleegkundig specialisten te kunnen inzetten”, vertelt Elfi. “Zij worden opgeleid tot verpleegkundige op masterniveau en ingezet in de rol van regiebehandelaar, waarbij ze verpleegkundige kennis combineren met medisch- psychiatrische kennis en psychologische behandeltechnieken.”
Een verpleegkundig specialist in de GGZ heeft aandacht voor de impact van een ziekte op het dagelijks leven en de psychosociale gezondheid. “Door een herstelgerichte benadering, educatie en in te zetten op participatie stimuleert een verpleegkundig specialist de autonomie en eigen regie van patiënten.”
Grote verantwoordelijkheid als verpleegkundig specialist
Momenteel is de vraag naar verpleegkundig specialisten in de GGZ groter dan het aanbod, maar dat heeft niets te maken met de animo onder verpleegkundigen. “Het klinkt hard, maar niet alle hbo-verpleegkundigen hebben het in zich. We vragen daarom niet alleen een hbo-diploma en ervaring in het vak, maar ook aantoonbaar bovengemiddeld functioneren. Houdt iemand zich al bezig met innovatie? Overstijgt zijn of haar denken en handelen de eigen afdeling? Is er al sprake van coaching van collega’s? Je maakt van een hbo-professional een masterprofessional. Dat brengt een behoorlijke verantwoordelijkheid met zich mee. Eenmaal afgestudeerd ontvang je de artikel-14 Wet BIG-registratie. Dit maakt dat je een zelfstandige behandelbevoegheid hebt. De verpleegkundig specialist mag diagnosticeren, medicatie voorschrijven en lichamelijk onderzoek doen. We moeten daarom streng zijn aan de poort.”
Elfi geeft aan dat de opleiding tot verpleegkundig specialist GGZ veel verdieping geeft in het verpleegkundige vak en veel nieuwe kennis genereert, maar tegelijkertijd behoorlijk intensief is. “Naast klinische vaardigheden werk je ook aan wetenschappelijk onderzoek, coaching en leiderschapstaken. Bovendien leer je hoe het is om soms moeilijke keuzes te maken, waar het verpleegkundig team waar jij op dat moment zelf vaak geen onderdeel meer van bent niet altijd achterstaat.”
Breder carrièreperspectief
Wanneer je de twee of driejarige opleiding tot verpleegkundig specialist GGZ voltooid, heb je volgens Elfi het mooiste vak dat er is. “Je kunt je als masterverpleegkundige blijven ontwikkelen, kennis opdoen en meer impact hebben. Er zit heel veel variatie in je werk en het is mogelijk om zelf focus aan te brengen in de beroepsrollen die je het meest aanspreken. De ene verpleegkundig specialist richt zich vooral op de rol als behandelaar en vindt daar de verdieping in. Bijvoorbeeld door de ontwikkeling in cognitieve gedragstherapie, farmacotherapie of het bieden van EMDR (traumabehandeling).
“De andere verpleegkundig specialist combineert de rol van (regie)behandelaar met het geven van onderwijs, het doen van onderzoek, het implementeren van innovaties of het coachen of inhoudelijk leidinggeven aan teams. Wat je ook kiest, je blik op de gezondheidszorg wordt veel breder. Je bent en blijft een verpleegkundige, die een patiënt vaak beter begrijpt, maar bent wel zelfstandiger en hebt een breder carrièreperspectief. En ja, dat merk je ook in je salaris.”
Zo ervaart studente Eva de opleiding tot verpleegkundig specialist GGZ
Eva van Geemen (25) volgt op dit moment de driejarige opleiding tot verpleegkundig specialist in de GGZ. Als verpleegkundige was ze vanaf het begin al op zoek naar ontwikkeling en verdieping. “Het duurde best lang tot ik deze studie tegenkwam. Ik overwoog als verpleegkundige zelfs om geneeskunde te gaan studeren of een opleiding tot physician assistant te volgen, maar niks matchte. Ik wilde namelijk wel verdieping, maar vind verpleegkunde ook het mooiste wat er is. Toen ik deze opleiding tegenkwam, was ik heel blij. Straks kan ik beide combineren.”
In eerste instantie werd Eva nog afgewezen voor de opleiding (te jong, te onervaren). Nadat ze van baan was veranderd en in de ambulante jeugd GGZ kwam te werken, probeerde ze het opnieuw. Met succes, want inmiddels is ze begonnen aan haar tweede jaar van de opleiding. “Ik vind het echt fantastisch en ben blij dat ik de driejarige variant doe. Binnen deze masteropleiding kom je ieder jaar op een ander terrein. Ik weet nog niet precies wat ik wil. Door overal een kijkje te nemen, krijg ik een breder beeld van de GGZ.”
Terug naar de schoolbanken
Eva roemt de sfeer binnen de opleiding, de goede docenten en supervisie en coaching die Arkin biedt. Toch waarschuwt ze verpleegkundigen die nog twijfelen over de opleiding. “Het is wel gewoon weer een studie. Normaal ben je na je werk klaar, nu is er altijd wel weer iets wat af moet zijn. En naast de schoolvakken heb je ook veel praktijklessen, ben je bezig met innovatie en doe je drie jaar lang onderzoek. Dat laatste vind ik toevallig heel leuk, maar ik merk aan andere studenten dat veel van hen daar toch wel moeite mee hebben. Je moet je dus wel realiseren dat dat er ook bij hoort.”
Eva is trouwens een van de jongste studenten binnen haar opleiding. “De leeftijden lopen uiteen van vijfentwintig tot ver boven de vijftig en gelukkig zijn het ook zeker niet alleen maar vrouwen. Wat iedereen in ieder geval gemeen heeft, is dat alle studenten echt enorm gemotiveerd zijn. Dat maakt het extra leuk en dat helpt je ook echt om beter te worden en er vol voor te gaan.”
Wil je ervaringen lezen over werken in de GGZ? In dit artikel vertellen Joris en Hein over hun ervaringen met werken in de GGZ en in dit artikel vertellen we je meer over werken in de GGZ.
Reacties