Zorgprofessionals krijgen steeds vaker te maken met emotioneel en (verbaal) agressief gedrag. Op het oog lijkt dat misschien hetzelfde, maar er is een groot verschil. En dus moet je als zorgprofessional ook anders reageren. Jaro Wolff, mede-eigenaar van DDACT Training & Advies, legt uit wat dat verschil is en wat een goede reactie is bij zowel emotie als agressie.
Iedere zorgprofessional werkt in de zorg om voor andere mensen te zorgen. Een onmisbare kracht voor het uitoefenen van het vak, maar tegelijkertijd één van de grootste valkuilen bij grensoverschrijdend of agressief gedrag, zegt Wolff. “Veel zorgprofessionals kijken dan nog steeds door de zorgbril, terwijl de situatie om een andere reactie vraagt.”
Daarom leert Wolff zorgverleners hoe zij beter kunnen reageren op het gedrag van mensen. Een model is daarbij het praktische handvat. “Dat helpt om even uit de situatie te stappen en snel te analyseren wat er gebeurt, zodat je de regie houdt over een gesprek. Je wordt daardoor minder meegezogen in de energie en heftige reactie van de ander.”
Het model beschrijft vier lagen waarin mensen zich kunnen bevinden, legt Wolff uit. Elke laag vraagt om een andere tegenreactie.
“Vooropgesteld: een model is altijd een versimpeling van de werkelijkheid”, zegt Wolff. “Maar de richtingen helpen om te reageren op een manier die aansluit bij iemands gedrag. Anders praat je langs elkaar heen of gaat iemand veel te ver zonder dat je een grens stelt.”
Het model helpt dus om onderscheid te maken tussen een emotionele reactie, die nog wel door de beugel kan, en ontoelaatbare verbale agressie. “Kutbeleid mag iemand bijvoorbeeld nog wel zeggen, maar kutwijf gaat te ver. Dat laatste is een persoonlijke aanval en dat is grensoverschrijdend.”
Op een goede manier reageren op ongewenst gedrag, kan alleen als je je eigen spanning goed onder controle hebt. Heb je dat niet, dan is het gevaar dat je lijf in de overlevingsstand schiet, je primair reageert door te ‘vechten’ (zelf geïrriteerd raken), ‘vluchten’ (onzeker worden) of ‘verstijven’ (met je mond vol tanden staan) en je achteraf denkt: had ik het maar anders gedaan.
Wil je meer leren over emotie en agressie, een goede reactie daarop en omgaan met je eigen spanning? Volg dan de workshop van Jaro Wolff tijdens de Hart voor Zorg Inspiratieweek in Zwolle (dinsdag 18 t/m donderdag 20 november). De evenementen zijn gratis voor iedere zorgprofessional.
Maak gratis een account aan, word onderdeel van dé leer & ontwikkel community voor de zorg en neem deel aan onze webinars en evenementen.