Speksnijder constateert steeds dezelfde reflex. Wanneer er een crisis is, of het even niet loopt, gaan leidinggevenden de teugels aanhalen. “Ze willen dan de complete regie in handen hebben”, zegt Speksnijder. “Terwijl juist het tegenovergestelde moet gebeuren: werknemers moeten ruimte en vertrouwen krijgen, zodat ze hun vakmanschap kunnen tonen en een gevoel van autonomie behouden. Ook in de zorg, waar natuurlijk veel met protocollen wordt gewerkt, is dit een uitdaging.”

Speksnijder was lange tijd leidinggevende bij een bedrijf binnen de financiële dienstverlening. In 2016 besloot zij om voor zichzelf te beginnen. “Bij mijn oude werkgever heb ik mij jarenlang beziggehouden met ‘verandermanagement’. Toen we vanuit het hoofdkantoor de opdracht kregen om een nieuwe werkwijze te implementeren bij lokale kantoren, zag ik dat het op de ene locatie perfect verliep, het op de andere locatie juist totaal niet lukte.”

Het riep een aantal vragen bij Speksnijder op. “Hoe zorg je dat een team zo functioneert, dat ze hun doelen behalen? Hoe krijg je als leidinggevende werknemers mee in jouw verhaal?” Met dat soort vragen (en antwoorden daarop) houdt Speksnijder zich nu dagelijks bezig. “De mens staat bij mij altijd centraal.”

Wil je meer van Magda Speksnijder zien, lezen of in contact komen met haar? Bekijk dan hieronder de webinars, video’s en verhalen van Magda Speksnijder of stuur haar rechtstreeks een bericht.