Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is er voor iedereen met een vraag of klacht over de zorgverzekering. Want als de toegang tot zorg onder druk staat, heeft dat grote gevolgen. Het team van SKGZ werkt dagelijks aan oplossingen en zet zich in om problemen vóór te zijn.
SKGZ helpt individuele verzekerden en werkt samen met zorgverzekeraars, beleidsmakers en toezichthouders aan een betere en eerlijke toegang tot zorg voor iedereen. De organisatie vervult vier functies die elkaar versterken: voorlichten, bemiddelen, geschilbeslechting en signaleren & adviseren. Samen vormen deze functies de basis van haar rol als onafhankelijk expertisecentrum voor zorgverzekeringskwesties.
Veel problemen ontstaan door onbekendheid met regels en wetten binnen het zorgverzekeringsstelsel. Wanneer een klacht niet in overleg met de zorgverzekeraar kan worden opgelost, biedt de Ombudsman Zorgverzekeringen bemiddeling met oog voor rechtvaardigheid en de bedoeling achter de regels.
Als een uitspraak nodig is, luistert SKGZ zorgvuldig naar beide partijen en deelt de bevindingen zodat ook anderen hiervan kunnen leren. Daarnaast zet SKGZ signalen uit de praktijk om in adviezen aan zorgverzekeraars en beleidsmakers, waarmee niet alleen individuele problemen worden opgelost, maar ook het zorgstelsel als geheel wordt versterkt.
Bovendien geeft SKGZ voorlichting en verzorgt ze trainingen en gastlessen om mensen te informeren en hen te helpen bij het maken van meer overwegende keuzes.