Er is onder zorgprofessionals veel vraag naar trainingen voor persoonlijke ontwikkeling. Toegepast psycholoog en coach Tanja van Bemmel (27) begrijpt wel hoe dat komt. “Ze hebben het allemaal druk, er is weinig tijd om even bij te kletsen”, legt ze uit. “Je moet door. Maar het is juist essentieel dat je af en toe even je zorgen kan delen met iemand. Dat voorkomt het gevoel dat je er alleen voor staat.”
Zorgprofessionals lopen zichzelf vaak voorbij, denkt Van Bemmel. Letterlijk. “Ze rennen een marathon, slapen zes uur en gaan daarna weer een marathon rennen. Het herstel wordt vergeten. Ik zeg niet dat je meteen naar de Bahama’s moet; af en toe de tijd nemen om rustig adem te halen, kan al heel veel doen.”
Het belang van rust en de juiste vragen stellen
Door hoge werkdruk en veel verantwoordelijkheidsgevoel kan het makkelijk zijn om jezelf te vergeten. Van Bemmel wil zorgprofessionals daar met haar trainingen inzicht in geven. “Het gevaar is dat je uit het oog verliest wat belangrijk is. Dat kunnen patiënten zijn, maar het kan ook zijn dat je je eigen thuis volledig vergeet. Dat je daar chagrijnig bent, door de extreme focus op je werk. Terwijl je thuis juist de plek is waar je altijd op terug wil kunnen vallen. Van daaruit kun je ook veel beter presteren en makkelijker je werk doen.”
Een ander belangrijk punt volgens Van Bemmel is onderling begrip. “Mensen kennen elkaar vaak niet goed, omdat ze de tijd niet nemen om elkaar de juiste vragen te stellen. Ze weten niet wat hun collega’s echt bezighoudt. Hoe je daar iets aan kunt doen? Probeer bij te dragen aan een open sfeer, ga met elkaar in gesprek. Vraag meer dan alleen ‘hoe is het?’, maar stel vragen als: ‘wat houdt je bezig?’ en ‘hoe kan ik je helpen?’.
“Wanneer je van elkaar weet wat je belangrijk vindt, kan je daar beter rekening mee houden. Het maakt het onderling gezelliger, en de samenwerking makkelijker. Het is ook belangrijk dat je elkaars kwaliteiten kent: dan weet je voor welke taken je iemands hulp kunt vragen.”
Coach van nature
Van Bemmel spreekt uit ervaring. Ze rolde op natuurlijke wijze het coachingsvak in, nadat ze op haar 21e al was afgestudeerd als toegepast psycholoog. “Ik wilde het werkveld in”, vertelt ze. “Ik zag mijn zus alleen maar in de boeken zitten, daar werd ik maar onrustig van.” Maar ook het idee van een kantoorbaan werkte de energieke Van Bemmel vooral op de zenuwen. Dus wat te doen?
Zoals dat soms gaat, bleek de oplossing recht voor haar neus te liggen. “Ik werkte tijdens mijn studie bij een recreatie- en vergaderboerderij. Dat is hartstikke leuk en afwisselend werk, en ik mocht daar blijven.” Al snel komt ze erachter wat haar het meeste energie geeft: werken met personeel van organisaties die langskomen op de boerderij voor teambuilding-activiteiten. “Dus toen ben ik tóch nog aanvullende opleidingen gaan doen, tot trainer en coach. En vier jaar geleden begon ik mijn eigen bedrijf: Kwiec.”
De juiste persoon op de juiste plek
Mensen in hun kracht zetten, dat is wat Van Bemmel het mooiste vindt aan haar vak. “We hadden bij de recreatieboerderij een verkoopmedewerkster die best verlegen was”, vertelt ze. “Zij werd er nerveus van als ze de telefoon moest opnemen, terwijl ze in haar functie juist de hele dag moest bellen. Waar zij veel beter in was: systemen, cijfers, analyses maken. Dat vond ze interessant.”
“Dus toen we een nieuw verkoopsysteem kregen, heb ik haar gevraagd om dat in te richten. Dat vond ze fantastisch, ze ging haar werk veel leuker vinden. En ze werd daardoor ook vrolijker aan de telefoon.”
Bij alle organisaties waarvoor ze trainingen organiseert, ziet Van Bemmel steeds weer datzelfde probleem: mensen zijn niet goed genoeg op de hoogte van elkaars kwaliteiten. “Dan neem ik tussendoor even de leidinggevende apart en vraag diegene: van wie zou je meer leiderschap willen zien? Die kiest dan altijd een rustig persoon, en wat er vervolgens gebeurt: die blijkt juist uitstekend leiding te kunnen geven. Doordat diegene de rust kan bewaren, en het vertrouwen krijgt van collega’s.”
Direct en open communiceren
Van Bemmel werkt het liefst met mensen die de handen uit de mouwen steken. In haar trainingen ligt daar ook de focus op. “Meestal heb ik een goede connectie met mensen die in de praktijk werken, zoals zorgprofessionals, docenten of bouwvakkers. Je kan met hen directer en opener communiceren, zeggen waar het op staat. Daar hou ik van.”
Waar de belangrijkste uitdaging in zit volgens Van Bemmel? “Mensen in de zorg zijn goed in zorgen voor mensen, maar vaak minder goed in zorgen voor zichzelf. Dat zie je ook in het onderwijs en de bouw. Hardwerkende mensen die precies weten hoe ze hun vak moeten uitvoeren, maar die daarbij zichzelf nog weleens uit het oog verliezen. Daar is veel winst te behalen.”
Reacties