Wat speelt er op dit moment rond het thema waardering?
Anneke Kersten: “Dat thema leeft enorm. Er is ook veel aandacht voor in de media. Het gaat vaak over te lage salarissen of hoge registratiedruk, maar uit onderzoek blijkt dat mensen veel behoefte hebben aan uitgesproken waardering. Bijna de helft van de zorgprofessionals zegt dat zij aandacht voor uitgesproken waardering belangrijk vinden. Ter vergelijking: 10 procent van hen zegt dat over hogere salarissen en 8 procent over lagere registratiedruk.”
Is geld dan niet belangrijk?
“Geld staat natuurlijk ook voor waardering. Jij levert een dienst en de ander waardeert jou door een salaris te geven en goede arbeidsvoorwaarden te bieden. Daarom gebeurt het vaak dat een hoger salaris gelijk wordt gesteld aan meer waardering. Natuurlijk is een goed salaris belangrijk, maar wat ik veel hoor is dat zorgprofessionals gezien willen worden. Ze willen gewoon dat anderen interesse hebben en een compliment geven als ze iets goed doen.
“Opmerkingen als ‘wat fijn dat je er bent’ en ‘wat heb je dat goed gedaan’ worden enorm gewaardeerd. Dat zijn dingen die mensen graag horen. En het kost nauwelijks geld, er is alleen een beetje menselijkheid voor nodig. Het is zo ongelofelijk druk in de zorg, dat teamleiders de mensen die het werk aan het doen zijn niet meer zien. Terwijl die mensen het juist fijn vinden om opgemerkt te worden.”
Veel mensen verlaten nu de zorg. Heeft dat in jouw ogen te maken met een gebrek aan waardering?
“Dat is natuurlijk niet de enige reden, maar waardering en oog hebben voor je mensen is essentieel. Ik las onlangs een artikel over het een paar dagen in de week sluiten van de Spoedeisende Hulp (SEH) van het LangeLand ziekenhuis in Zoetermeer. Om tegen te gaan dat SEH-professionals afbranden door de vele diensten, die ze moeten draaien als gevolg van de onderbezetting. Dat is natuurlijk een enorm signaal dat het niet meer gaat, maar het getuigt ook van goed werkgeverschap: zorgen dat de mensen die je hebt, overeind blijven.
“Dit vereist veel moed van bestuurders, want iedereen vindt hier iets van natuurlijk. Daar hebben ze écht geluisterd naar de professionals én er iets mee gedaan, zodat mensen het vol kunnen blijven houden. En dit voorbeeld heeft ook met waardering te maken. Niet alleen luisteren naar medewerkers, maar er ook echt naar handelen.”
Kom je zelf tijdens je werk zorgmedewerkers tegen die zich niet gewaardeerd voelen?
“Ja, zeker. Met mijn praktijk richt ik mij volledig op de zorg en ik hoor het heel veel. Opmerkingen als ‘mijn leidinggevende luistert niet naar mij’ of ‘mijn collega’s vragen nooit eens hoe het gaat’ komen vaak voorbij. Die leidinggevende of de collega’s hebben er gewoon geen tijd voor. De druk is te hoog. Dat zorgt ervoor dat je weinig binding krijgt met de organisatie. Je doet gewoon je werk, maar verder investeer je er niet in. Dat is zonde.“
Welk advies zou je geven aan een zorgprofessional die meer waardering wil?
“Ik zou dat in een teamvergadering of in een gesprek met je leidinggevende aangeven. We zijn in Nederland heel goed in het benoemen van de fouten van anderen. Als je leidinggevende dat veel doet, kun je daar iets van zeggen en vragen of hij of zij het ook kan zeggen als iets goed gaat. Zeg daar bijvoorbeeld bij dat dat je motiveert. Het is belangrijk dat je het in alle rust doet, niet vanuit emotie. Als je het te lang blijft inslikken, kan het komen tot een uitbarsting en dan komt het er juist verkeerd uit. Maak er rustig melding van, leg uit wat het met je doet en vertel hoe je graag zou willen dat het gaat.”
Hart voor Zorg is benieuwd naar jouw mening over waardering! Vul hier de poll in en help ons bij ons onderzoek.
Vond je dit artikel interessant? Anneke Kersten geeft een workshop op de Florence Nightingale Fair op 2 november. Tickets voor dit grote zorgevenement zijn gratis en hier te bestellen!
Reacties