Haar laatste patiënt van de dag is net de deur van de praktijk uitgelopen, als huisarts in opleiding Lotte ten Thije zich meldt voor het online interview. “Sorry, het consult liep een beetje uit.”

Geeft niets hoor. Bevalt het goed, het werk als huisarts?

“Jazeker! Het mooiste vind ik dat de ene patiënt altijd anders is dan de andere. Ik had vandaag spreekuur, dan merk je dat goed. Het is steeds weer opnieuw kijken: wat is er precies aan de hand, wat is er nodig en hoe kan ik iemand het beste helpen? Dat ‘spelletje’ vind ik heel leuk.”

Wat vind je daar precies zo leuk aan?

“Nou kijk, als jij bijvoorbeeld zegt: ik heb koorts, keelpijn en pijn met slikken.” Dan denk ik oké, je hebt een keelontsteking. Dit zijn de adviezen. Dat is niet direct erg moeilijk of uitdagend. Maar het ding is: heel vaak zeggen patiënten A, terwijl ze B bedoelen. Wat is hun onderliggende vraag? Zijn ze bang voor bacteriële infectie? Willen ze graag antibiotica? Wat is de invloed op hun dagelijks leven? De één ervaart een bepaalde klacht heel anders dan de ander en behoeft dus ook een andere benadering. Daarnaast verschilt het ook heel erg per persoon hoe je iemand gerust kunt stellen.”

“Het is dus het communicatieve aspect van het vak, wat ik zo leuk vind.”

Wist je altijd al dat je (huis)arts wilde worden?

“Als kind wilde ik altijd boerin worden, later werd dat dierenarts.”

Daar is het communicatieve aspect wat minder aanwezig, natuurlijk.

“Haha, ja gelukkig zag ik op de middelbare school in dat ik beter dokter kon worden. Het intermenselijke contact vind ik geweldig. Het mooie aan het huisartsenvak vind ik dat je je patiënten echt leert kennen. Je raakt bekend met hun persoonlijkheid, hun voorgeschiedenis, hun sociale achtergrond.”

Je gaat een workshop geven op onze Masterclass Ouderenzorg. Waar ga je het over hebben?

“Ja, hartstikke leuk! Petra Harmsen (dagvoorzitter op het congres, red.) heeft een programma samengesteld over veelvoorkomende gezondheidsproblemen bij ouderen. Ze heeft mij gevraagd om het onderwerp ‘urineweginfecties en plasproblemen’ te behandelen. In de huisartsenpraktijk zien we veel ouderen met een blaasontsteking, dus daar weet ik wel het een en ander over.”

Wat wil je andere zorgprofessionals meegeven tijdens het congres?

“Aan de ene kant gaat het over de basis: wat is een blaasontsteking nu precies en hoe behandel je het? Wat zijn de klachten, de symptomen, maar ook: het feit dat een blaasontsteking de oorzaak kan zijn van een delier. En de vraag: wat kun je afleiden uit de urine van een patiënt? Ik leg uit waar we als huisarts op letten, wanneer we antibiotica starten en waarom we soms besluiten de urine op kweek te zetten.

“Als zorgverleners weten waarom huisartsen bepaalde informatie willen hebben, draagt dat ook bij aan de onderlinge communicatie. En daar wordt de zorg beter van.”

“Natuurlijk zal ik ook ingaan op wat je als zorgverlener zelf kunt adviseren aan een patiënt. Denk aan: veel water drinken, de blaas goed uitplassen, naar de wc gaan als je het voelt. Want wat alle zorgprofessionals gemeen hebben, is dat ze patiënten willen helpen. Handvatten en advies geven. Daar hoop ik ook iets aan bij te dragen met mijn praatje.”

Meer weten over urineweginfecties en plasproblemen, en wat je als zorgprofessional kunt doen? Dan is de workshop van Lotte ten Thije op 21 april tijdens de Masterclass Ouderenzorg een aanrader. Kijk hier voor het volledige programma en tickets.