Ze hebben de afgelopen weken met twee slimme brillen gewerkt. En dat bevalt de zorgverleners van verzorgingshuis Margaretha goed. “Door de slimme brillen in te zetten, hoeven de verzorgers niet meer bij de cliënt weg waar ze op dat moment zorg verlenen, maar kunnen ze makkelijk op afstand even meekijken via een app en met elkaar overleggen”, zegt Gertjan van Wijngaarden in een interview met het AD. “Het gebruik van de smart glasses scheelt enorm veel tijd en betekent een flinke kwaliteitsverbetering en continuiteitsslag in de zorg.”

Slimme brillen voor avond- en nachtdiensten

Regieverpleegkundige Van Wijngaarden nam bij verzorgingshuis Margaretha het initiatief om twee slimme brillen aan te schaffen. Als iedereen ermee vertrouwd is, zullen de slimme brillen vooral ingezet worden in de drukke avond- en nachtdiensten. Hij verwacht dat ook andere locaties van IJsselheem, waartoe het verzorgingshuis behoort, snel slimme brillen krijgen.

Met een druk op de knop staat de zorgverlener via de bril in contact met een collega op afstand. Die kan via een app haarscherp meekijken en zien wat zijn zorghandelingen zijn. De zorgprofessional houdt met de bril zijn handen vrij, wordt niet belemmerd in het werk en hoeft niet te wachten op de collega.

Meer tijd voor de cliënt

Het is voor zorgverleners dus ideaal als de afstanden binnen een gebouw groot zijn en elkaar ‘even helpen’ al snel tijdrovend is. Uit de ervaringen bij Margaretha blijkt dan ook dat zorgverleners meer tijd overhouden voor de cliënt of patiënt.

De brillen kosten alleen op dit moment nog 4.000 tot 5.000 euro per stuk. “Ze worden binnen tien jaar in de zorg gemeengoed, let maar op”, stelt Van Wijngaarden. “Door meer vraag, zal de prijs per stuk vast ook omlaag gaan. Vooral in de nachtdiensten op zorglocaties, maar bijvoorbeeld ook in de thuiszorg kunnen ze goed ingezet worden.’’