Het is van levensbelang dat zorgmedewerkers snel kunnen handelen in noodsituaties. Vincent Babay van Conview Care houdt zich bezig met direct toepasbare technologische oplossingen voor de zorg. “Het is onhandig en bovendien gevaarlijk om tijd kwijt te zijn met het vinden van de juiste tool.” Aan de hand van voorbeelden legt Babay uit waarom we meer gebruik moeten maken van de smartphone.

Verpleegoproepsysteem

Als in de zorg de techniek je in de steek laat, kan dat mensenlevens kosten. Een alarm moet daarom altijd goed binnenkomen. “Dit betekent dat de redundantie van een systeem goed voor elkaar moet zijn. Met andere woorden: dat men weet in hoeverre een signaal met zekerheid verzonden wordt en op de juiste manier wordt ontvangen.”

Met bijvoorbeeld smartphones ben je niet alleen afhankelijk van internetverbinding, legt Babay uit. “Mocht een alarmoproep niet via WiFi binnenkomen, dan komt die bijvoorbeeld via gsm, een voicemailbericht of zelfs via sms binnen. Bij uitval ben je er dus zeker van dat alles voor 99,9% blijft draaien.”

Babay adviseert ook om kritische alarmering te scheiden van non-kritische alarmering. “Als een e-mail tien minuten later aankomt is dat vervelend, maar lang niet zo erg als wanneer een zorgalarm helemaal niet binnenkomt.”

Paniekalarm zorgmedewerkers

In noodsituaties moet je natuurlijk snel alarm kunnen slaan. Maar je kunt in de zorg ook te maken krijgen met agressie of onbegrip op dat soort momenten. “Je moet dan snel kunnen handelen. Door een polsbandje te gebruiken of een alarmknop op de smartphone, krijgen collega’s direct een duidelijke melding met de locatie waar ondersteuning gevraagd wordt.”

Conview Care heeft speciaal voor de zorg de Slimme Sensor App ontwikkeld. Die biedt handige functies en kan in combinatie met de Slimme Sensor worden ingezet. Je kunt er bijvoorbeeld zelf bed-detectievelden mee intekenen (voor degene die hiervoor bevoegd zijn), een spreekluisterverbinding opzetten, geluidsdetectie en ‘verlaat de kamer’ detectie invoeren en een kamer inkijken als dat wenselijk is.

“Je kunt deze functionaliteiten op afstand aan- en uit zetten, afhankelijk van de zorgvraag. Dat maakt het voor de zorg een stuk overzichtelijker en scheelt ook nog eens veel tijd. En uiteraard wordt er altijd rekening gehouden met de Wet Zorg & Dwang.”