Er is een gigantisch aanbod aan technologische innovaties in de zorg. En dat aanbod blijft groeien. Hoe houd je daar als zorgprofessional zicht op? “Het idee van al die grote ontwikkelingen, van een futuristische toekomst, kan heel overweldigend zijn”, zegt Suzanne Verheijden. “Mede daardoor gaat het nog te traag met nieuwe techniek in de zorg.”

Technologie toegankelijk maken

Daarom zet Suzanne zich in om zorgprofessionals én managers digitaal vaardig en ‘veranderbereid’ te maken. Dat is volgens haar de belangrijkste voorwaarde om van innovatie in de zorg een succes te maken. “De nieuwe software en tools kunnen nog zo veelbelovend zijn”, vertelt ze, “maar als op de werkvloer niemand zin heeft om te leren hoe het werkt, of denken dat ze het niet kunnen, dan kom je nergens.”

Technologie toegankelijk maken voor iedereen, daar draait het om. “Neem kunstmatige intelligentie. Als ik aan een zaal vraag: ‘wie heeft er dagelijks te maken heet met AI?’ dan steken er 3 van de 300 hun hand in de lucht. Maar als ik vraag ‘wie zit er wekelijks op Netflix?’ dan is dat de helft van de zaal. En daar zit ook gewoon AI in!”

Carrière in de zorg

Suzanne, geboren en getogen in Brabant, heeft allerlei functies gehad in de zorg. “Tijdens mijn studie had ik al bijbaantjes in de zorg. Ik werkte met mensen met autisme, en moeilijk lerende jongeren. Na mijn studie heb ik onder meer als trainer, coach, projectleider, programmamanager, directeur en innovatiemanager gewerkt.”

Naast de zorg speelde er ook een andere professionele interesse in het leven van Suzanne. “Ik vond theater altijd al leuk en heb daar ook van alles in gedaan. Tijdens mijn studie werkte ik bijvoorbeeld op theaterdiners. Dan speelde ik chagrijnige serveerster, of de ‘huppelkut’. Later kwamen daar steeds meer opdrachten bij en ben ik het ook gaan combineren met mijn ‘serieuzere’ werk.”

Speelde Suzanne op het ene moment nog ‘tijgervellen-slettenbak’ bij een levend moordspel, op een andere dag trad ze op met haar zelf gecreëerde cabaretvoorstelling over de toekomst van de zorg. “Ik was op zoek naar een nieuwe manier om zorgprofessionals voor te bereiden op de zorg van de toekomst, met alle veranderingen die daarbij komen kijken. Door humor te gebruiken, blijft de boodschap beter hangen.”

Buro Strakz: Advies over zorg van de toekomst

Uiteindelijk besloot ze haar talenten op het podium te combineren met haar missie om de zorg te innoveren, door haar eigen organisatie op te richten. Met Buro Strakz geeft Suzanne trainingen, advies en lezingen voor zorgorganisaties en op congressen. “Ik verwerk nog steeds theater in mijn lezingen. Ik laat bijvoorbeeld zien wat ‘veranderbereidheid’ inhoudt aan de hand van 8 typen mensen. Van de ‘hypotheekzuster’ tot de ‘azijnpisser’.”

Naast trainingen en lezingen, creëert Suzanne ook nuttige en gratis beschikbare tools zoals voor Digivaardig in de Zorg. De tools en trainingen van Buro Strakz kunnen allerlei onderwerpen hebben, maar altijd met één centraal thema: de zorg van de toekomst. “Ik weet dat er veel scepsis is over hoe veel technologie nu echt kan betekenen. Dat er vooral meer mensen nodig zijn. Maar ik sta daar anders in. Er is heel veel technologie die een bijdrage levert aan zelfredzaamheid, en daar ben ik heel enthousiast over. En ja, het is wel belangrijk om die te onderscheiden van bullshit-technologie. Want er zijn zeker ook gadgets waar niemand op zit te wachten.”

Tijd en ruimte voor technologie

De belangrijkste boodschap van Suzanne is dat zorgprofessionals de ruimte moeten krijgen om zich bezig te houden met de zorg van de toekomst. “Ze moeten een leven lang leren, en daar moeten ze ook de ruimte voor krijgen. Door de hoge werkdruk worden zorgprofessionals extra ingeroosterd. Dat gaat ten koste van leertijd en daar kan ik me over opwinden, want dat gaat steeds meer scheef lopen.”

Nog te vaak is ook digitale vaardigheid een onderbelicht thema, betoogt Suzanne. “Ook bij bestuurders. Zij denken dat zorgverleners vaardig genoeg zijn, ‘want ze zitten ook op Facebook en Whatsapp’. Maar het is wat complexer dan dat. Elke sector, elke functie, heeft weer zijn eigen tools die de zorg efficiënter kunnen maken. En het kan ook om hele kleine dingen gaan, zoals de ‘digitips’ die ik deel vanuit mijn bedrijf. Al die dingen maken het leven, en ook je werk als zorgverlener makkelijker, leuker en slimmer. Daar ben ik van overtuigd.”

Ikea-kastje

Zelf is Suzanne trouwens helemaal niet technisch aangelegd, zegt ze lachend. “Ik kan geen Ikea-kastje in elkaar zetten. Maar ik ben wél gefascineerd door het gemak dat dingen kunnen opleveren, als ik eenmaal begrijp hoe het werkt. Ik kan enorm genieten van mijn stofzuigerrobot, bijvoorbeeld. En ik ben groot fan van de dicteerfunctie van mijn telefoon. Ik typ al zo’n 7 jaar bijna niets meer.”

Tijdens de Hart voor Zorg inspiratieweek heb jij de kans om gratis een inspirerende lezing van Suzanne Verheijden bij te wonen. Ze geeft een lezing tijdens de inspiratieweken in Den Haag en Zwolle.