Vincent Babay is expert op het gebied van domotica in de zorg. Simpel gezegd betekent dat: nieuwe techniek in de zorg. Als accountmanager bij Conview Care merkt Babay dat er vooral bij oudere zorgmedewerkers in eerste instantie weerstand is als het gaat om nieuwe technieken in de zorg. “Oudere zorgmedewerkers hebben vaak dezelfde visie: de zorg zit in mij, daar heb ik geen technologie bij nodig”, vertelt Babay. “Zonde, want technologie of domotica in de zorg is juist bedoeld om te ‘ontzorgen’ en zo meer tijd over te houden voor kwalitatieve zorg.”

Besluiten over zorgdomotica 

Onder zorgpersoneel is er regelmatig angst voor nieuwe technologie. Men vreest zelf niet met de zorgdomotica te kunnen werken. Het is daarom belangrijk om het personeel op de werkvloer en het liefst ook cliënten en bewoners actief te betrekken bij de aanschaf en implementatie, stelt Babay. “Hiervoor is goed verandermanagement nodig. Nog te vaak wordt ergens bovenin een organisatie besloten wat er moet veranderen, terwijl het veel effectiever is om zorgpersoneel daarover mee te laten beslissen. Pas als zij ermee willen en kunnen werken, wordt het een succes.”

Babay adviseert zorgorganisaties dan ook om binnen de organisatie professionals aan te stellen als het gaat om techniek. Zodat het personeel meegenomen kan worden in de betekenis die domotica in de zorg kan hebben. “En benut ook het personeel dat wel direct enthousiast en vaardig is. Train de trainer, noem ik dat. Vooral jonger personeel is vaak heel handig met nieuwe technieken. Als zij enthousiast zijn en de meerwaarde zien, zijn zij ook de beste personen om collega’s aan boord te krijgen.”

Domotica in de zorg: de toekomst

Ook zou een vertrouwenspersoon iets kunnen toevoegen aan het zelfvertrouwen van medewerkers. Babay: “Sommige mensen zijn op voorhand – begrijpelijk – angstig over vernieuwingen. Kan ik hier wel mee omgaan? Dat is soms toch spannend om uit te spreken tegen een collega, terwijl het zonde is wanneer je je daar niet over kunt uitlaten.”

Op de vraag of je als zorgmedewerker bang moet zijn dat domotica in de zorg uiteindelijk zal concurreren met personeel is Babay duidelijk. “Die vraag is terecht, want die horen we vaker, maar zorgdomotica zal altijd een aanvulling blijven. Soms kan het werk uit handen nemen, maar het neemt het werk van mensen niet in zijn totaliteit over. In de zorg werkt iedereen keihard en door de juiste techniek op de juiste manier in te schakelen, hou je als het goed is meer tijd over voor het vak waar je uiteindelijk voor gestudeerd hebt: zorgen voor mensen. En dat geeft ook betekenis aan domotica in de zorg.”