Het Huis van Eva was opgezet in een Philadelphia-bus die een tijd lang door heel Nederland reed. Het doel was om Philadelphia zorgverleners op interactieve wijze kennis te laten maken met de visie en wat dit voor de cliënt betekent. Aandacht voor de individuele werknemer staat daarin centraal, evenals de vraag hoe iedere werknemer het beste tot zijn recht komt in het team.

Madelon Berkel, begeleider bij Philadelphia, stapte in de bus. “Ik was benieuwd naar de presentatie van de nieuwe visie en de rol die zelforganisatie hierin speelt. Wij waren daar als team net mee gestart.” Ze is enthousiast over het Huis van Eva. “Het laat zien dat je er als individu toe doet. En dat ieder zijn eigen specifieke kwaliteiten heeft, waarmee je elkaar kunt aanvullen binnen het team. Openhartigheid is hierin belangrijk, dat vind ik mooi.”

Lef, liefde en meesterschap, met ruimte voor onzekerheid.

Soms kan nieuw beleid er mooi uitzien op papier, maar blijkt het in de praktijk niet haalbaar. Uiteindelijk draait het om de zorgverleners en cliënten, het moet voor hén werken. Daarom richtte Philadelphia het Huis van Eva in, zodat zij het kunnen beleven. En de nieuwe visie overtuigt. “In het huis van Eva herkende ik veel en kreeg ik een gevoel van erkenning”, aldus Madelon.

In de speciaal ingerichte ‘hartkamers’ konden medewerkers coronaproof hun twijfels en onzekerheden benoemen. “Dat vind ik een mooi idee: dat je je vak met liefde, lef en meesterschap uitoefent, en dat je daarbij fouten mag maken. En dat je dat kunt delen met je collega’s en de cliënten. Want daar kun je juist van leren. Je voelt je gezien als mens.”

De nieuwe visie in de praktijk

Madelon en haar team zijn inmiddels gestart met de nieuwe visie. “We zijn begonnen door het te hebben over zelforganisatie en de vraag waar we aan willen werken als team. We hebben een prioriteitenlijst opgesteld, met bijvoorbeeld de wens om cliënten zelfstandiger te laten zijn. We denken ook na over hoe we onze locatie beter op orde kunnen krijgen, qua voeding, budget en roosterindeling.”

De nieuwe visie vereist ook een kritische blik van zorgverleners. Madelon: “We zagen dat de locatie in sommige opzichten te veel op een ‘hotel’ leek, we namen de cliënten te veel uit handen. Waardoor dit op ons bordje terechtkwam. We gaan nu op zoek naar een betere balans door in gesprek te gaan met wilsbekwame cliënten. Dat is soms spannend, maar het is ook hartstikke mooi om te ontdekken wat een cliënt allemaal zelf kan en wat hij nog kan leren. En hoe trots hij hierop kan zijn.”

“Wat ik andere collega’s adviseer? Maak de vertaling van de visie naar de praktijk klein en haalbaar. Kleine stappen kunnen leiden tot grote resultaten. Toon lef en neem je cliënt en collega’s mee in het denkproces. En houd in gedachten: jouw handelen werkt aanstekelijk voor je omgeving.”